Tuesday, December 15, 2009

MeNjAuHi DeNdAm......






Dendam adalah menyembunyikan niat jahat dan keinginan kuat untuk menyakiti orang lain. Faktor yang menyebabkan munculnya sikap ini adalah amarah. Ada delapan hal yang jelas diharamkan yang menjadi tanda sikap ini bercokol dalam diri seseorang: (1) dengki kepada orang yang menjadi sasaran dendam; (2) gembira atas musibah yang menimpa orang yang menjadi objek dendam; (3) memutus hubungan dengan orang yang didendami, meskipun orang itu bersimpati kepadanya; (4) berpaling dari orang yang didendami dengan cara meremehkannya; (5) berkata keji tentang orang yang dibencinya itu, seperti dengan menggunjingkan dan menyiarkan rahasianya; (6) meniru cara bicara atau cara bertindak orang yang didendami itu dengan maksud mengejeknya; (7) mengganggu orang yang dibenci itu dengan sesuatu yang menyakiti badannya; (8) menghalangi orang yang dibenci itu mendapat haknya, seperti tidak melunasi hutangnya pada orang yang dibenci itu.


Salah satu dalil yang menunjukkan celaan atas sifat dendam adalah sabda Rasulullah Saw. berikut: “Orang mukmin bukanlah seorang pendendam.”


* Pernahkah diri anda menyimpan dendam ke atas sesuatu perkara yang berlaku pada kita?Bagaimanakah cara untuk mengatasinya?Adakah membiarkan dendam itu menyelubungi diri kita @ mencari pendekatan lain untuk menjauhi dendam?Dendam ini akan mendatangkan kebaikan pada diri kita ke sekiranya dendam yang kita simpan itu sudah terlaksana?




No comments: